نشان تجارت - با نزدیک شدن به ماه مهر و شروع سال تحصیلی جدید، بازار لوازم التحریر هم رونق خاصی گرفته است. در فروشگاههای لوازم التحریر از معمولیترین تا لوکسترین نوشتافزارها به فروش گذاشته شده و خانوادهها میتوانند با توجه به بودجه خود خرید دانشآموزان را انجام دهند.
اما نکته حائز اهمیت این است که طی سالهای گذشته، تولید لوازم التحریر فانتزی و لوکس باعث شده تا توجه اکثر دانشآموزان به این نوع لوازم التحریر جلب شود و همین امر باعث افزایش هزینه خانوادهها شده است. حال باید دید چنین محصولاتی با چه قیمتهایی در بازار عرضه میشوند و چه چالشهایی برای خانوادهها ایجاد میکنند؟
بررسی فروشگاههای اینترنتی حاکی از آن است که برخی از انواع لوازم التحریر فانتزی با قیمتهای بالایی در بازار عرضه میشوند. به عنوان مثال قیمت دفترچه یادداشت فانتزی از ۵۰ هزار تومان شروع میشود و به بیش از ۱۲۰ هزار تومان میرسد.
قیمت دفتر مشق فانتزی هم از ۱۰۰ هزار تومان شروع میشود و تا بیش از ۲۵۰ هزار تومان ادامه دارد. بهای مداد مشکیهای فانتزی هم بین ۱۵ هزار تومان تا ۷۸ هزار تومان است. البته قیمت اتود و خودکار فانتزی هم به بیش از ۲۰۰ هزار تومان میرسد.
در حالی که متوسط قیمت تراش، پاککن و جامدادی معمولی در بازار ۱۵۰ هزار تومان است، اما یک تراش فانتزی با قیمت ۱۲۸ هزار تومان در بازار توزیع میشود.
از طرفی برخی از انواع پاککن با قیمت بیش از ۷۰۰ هزار تومان به فروش میرسد. مدادرنگی هم جزو محصولات پرمصرف برای دانشآموزان است. مدادرنگیهای لاکچری با توجه به نوع برند و تعداد رنگ، تا دو میلیون تومان هم در بازار قیمتگذاری شدهاند. کیف مدرسه هم یک وسیله ضروری است و با توجه به کیفیت و نوع برند، نمیتوان قیمت ثابتی برای آن تعیین کرد. اما برخی از انواع کیف مدرسه قیمتی نزدیک به هفت میلیون تومان دارند.
بسیاری از کالاها به دلایلی نظیر تورم سالانه، افزایش هزینههای تولید و... رشد قیمت چشمگیری داشتهاند. لوازم التحریر هم از این قاعده مستثنی نیست. نوشتافزارهای فانتزی به دلیل طراحی خاص، استفاده از مواد اولیه گرانقیمت در تولید، نوع برند آنها و... قیمت بالاتری نسبت به لوازم التحریر معمولی دارند. البته همین طراحیهای متنوع و جذاب عاملی برای جلب توجه کودکان به این محصولات شده است.
در این بین جاذبه این نوع لوازم التحریر سودجویی برخی تولیدکنندگان و واردکنندگان را هم به دنبال داشته است. چنانکه حتی برخی از این محصولات کیفیت پایینی دارند و صرفاً به دلیل طراحی فانتزی روی جلد دل کودکان را بهرغم نرخهای نجومی میبرند.
با توجه به ورود کالاهای لوکس به بازار لوازم التحریر همچون مدادرنگیهای دو میلیون تومانی و پاککنهای ۷۰۰ هزار تومانی، بهوضوح میتوان نشانههای مصرفگرایی را در جامعه مشاهده کرد که نهتنها بار آموزشی ندارد، بلکه هزینه مضاعفی برای خانوادهها به بار میآورد. در واقع چنین محصولاتی با تنوع و جذابیتهای خاص خود توجه دانشآموزان را جلب میکنند.
محصولاتی نظیر خودکارهای فانتزی ۲۰۰ هزار تومانی و کوله مدرسه هفت میلیون تومانی نمایانگر تغییر الگوی مصرف دانشآموزان در جامعه هستند. در چنین شرایطی مدارس به مکانهایی برای رقابت بر سر برند لوازمالتحریر تبدیل میشوند. حال سوال اینجاست که آیا پاککن ۷۰۰ هزار تومانی یا کوله مدرسه هفت میلیون تومانی تاثیری برکیفیت آموزش میگذارند؟ قطعاً جواب منفی است.
این وضعیت میتواند تبعات اجتماعی و اقتصادی زیادی به همراه داشته باشد؛ چراکه فشار مالی ناشی از خرید لوازم التحریر لوکس میتواند به معضلاتی همچون تنشهای اقتصادی در خانوادهها منجر شود.